Kuo pavojingas česnakas

Daugelis žino apie česnako naudą. Jis suteikia maistui išskirtinį skonį ir padeda apsisaugoti nuo ligų, tačiau amerikiečių profesorius Robertas K. Bekas (Robert C. Beck), atlikęs tyrimus, prakalbo apie pavojus, slypinčius šiame augale. Česnako toksiškumo priežastis – jame esantys sulfono hidroksilo jonai (reaktyvūs arba laisvieji radikalai, linkę dalyvauti cheminėse reakcijose), kurie per hematoencefalinį barjerą prasiskverbia į galvos smegenis ir ypač kenkia aukštesniesiems žinduoliams. Šis junginys savo skvarbumu prilygsta dimetilsulfoksidui (DMSO).

„Mūsų siaubui mes tai atradome, kai aš, Robertas Bekas, dirbau didžiausioje pasaulyje įmonėje, gaminančioje elektroencefalografinę (EEG) įrangą su grįžtamuoju biologiniu ryšiu. Kai kuriuos bendradarbius, grįžusius iš pietų, encefalografas, naudojamas šio prietaiso kokybės tikrinimui, apibudino kaip kliniškai mirusius. Klausėme: ‘Kas nutiko?’ – ‘Na, buvau italų restorane. Man atnešė salotas su česnakiniu padažu.’ Taigi turėjome jų paprašyti pasirašyti, kad jie neliestų česnako prieš užsiėmimus, priešingu atveju mes tuščiai eikvosime jų laiką, pinigus ir mūsų laiką.’

Manau, kai kurie iš jūsų yra lėktuvo pilotai ar dalyvavę skrydžių bandymuose... 1950 m. aš dirbau Doko Halano (Doc Hallan) grupės inžinerinėje skrydžių bandymų programoje. Etatinis gydytojas ateidavo kas mėnesį ir kiekvieno apsilankymo metu primindavo: ‘Nebandykite 72 valandas iki skrydžio mūsų lėktuvais imti į burną jokio maisto, kuriame yra česnako, nes tai du tris kartus sulėtina jūsų reakciją. Suvalgę nors truputį česnako jūs tapsite tris kartus vangesni.’ Tada mes dar nesupratome, kodėl taip atsitinka“, – pasakojo profesorius.

Po dvidešimties metų, kai R. Bekas jau buvo korporacijos „Alfa-Metriks“, gaminančios EEG įrangą su biologiniu grįžtamuoju ryšiu, savininku, buvo padarytas atradimas, kad česnakas visiškai sutrikdo mąstymo funkcijas – desinchronizuoja smegenų bangas. Jis atliko bandymus Stanforde ir tie, kurie juose dalyvavo, vienareikšmiai padarė išvadą, kad česnakas yra toksiškas.

Galite patrinti česnaku kojų pėdas ir netrukus jūsų riešai pradės skleisti česnako kvapą. Taigi jis įsiskverbia į organizmą. Štai ką daro česnake esantis nuodas, panašus į DMSO garus: sulfono hidroksilo jonai prasiskverbia pro bet kurias membranas, taip pat per didžiąją smegenų jungtį (lot. corpus callosum). Tie, kurie užsiiminėja ekologine sodininkyste, žino, kad norint atsikratyti kenkėjais juos galima naikinti česnaku vietoj DDT (Dichloro-Difenil-Trichloroetanas – vienas iš sintetinių insekticidų – kancerogeninė medžiaga, liaudiškai vadinama dustu).

Didžioji žmonijos dalis prisiklausiusi apie česnako naudą. Tai lygiai toks pat neišmanymas, koks buvo devynioliktame amžiuje, kai jaunos mamos pirkdavo vaistinėse morfijaus sulfatą savo vaikams, kad šie greičiau užmigtų.

Jeigu skundžiatės silpnais galvos skausmais, išsiblaškymu ar dėmesio stoka, jei po pietų negalite susikaupti darbui kompiuteriu, paanalizuokite savo mitybos racioną, ar jame nėra česnako, ir įsitikinkite patys. Nustokite vartoti česnaką ir pamatysite, kaip pasikeis jūsų savijauta. Pagerėjimas įvyks netrukus. Po kokių trijų savaičių vėl suvalgykite česnako ir stebėkite savijautą. Pasakysite: „O Dieve, negalėjome nė pagalvoti, kad tai buvo mūsų negalavimų priežastis.“

„Visa tai taip pat pasakytina apie dezodoruotas česnakų kapsules ir kitus jo produktus. Labai nepopuliaru, bet aš turėjau pasakyti jums šią nemalonią tiesą“, – sakė profesorius B. K. Bekas.

Paruošta pagal šaltinį: a lecture by Dr. Robert C Beck, DSc, given at the Whole Life Expo, Seattle, WA, USA, in March 1996. printed by Nexus Magazine